Köpvillkor

1. ALLMÄNT
1.1 BRILLIANT ART som verkar under varumärket BRILLIANT ART och benämner (oss, vi, vår eller brilliant art) på vår webbsida.
1.2 Genom att köpa produkter och varor från BRILLIANT ART, vare sig det sker via vår webbplats brilliantart.se eller på annat sätt, godkänner du dessa villkor (försäljningsvillkoren), om inte annat avtalats mellan dig och oss skriftligen.
1.3 Läs dessa försäljningsvillkor noggrant innan du beställer några varor från oss. Du måste acceptera dessa försäljningsvillkor och godkänna vår integritetspolicy (sekretesspolicyn) innan du gör en beställning. Du kan granska den senaste versionen av försäljningsvillkoren när som helst på den här sidan.
1.4 Om du agerar på uppdrag av en juridisk person eller annan form av verksamhet, gäller inte dessa försäljningsvillkor i sin helhet. Se avsnitt 10 för de fullständiga villkoren som gäller för våra företagskunder.
2. PRISER OCH BETALNING
2.1 Priserna på webbplatsen visas i ditt lands valuta. Om inget annat specifikt anges är alla priser inklusive skatter. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser på vår webbplats utan att meddela detta i förväg.
2.2 Om vi ​​tar ut en fraktavgift för din beställning kommer denna att läggas till i kassan innan du gör din beställning.
2.3 Du kan betala med bland annat Swish, bankkort eller Klarna.
2.4 Om inte annat specifikt anges är alla priser inklusive tullar och skatter.
3. BESTÄLLNINGAR
3.1 Du måste vara över den lagliga åldern i ditt land eller ha tillstånd från din förälder eller vårdnadshavare för att köpa varor från oss.
3.2 Genom att göra en beställning bekräftar du för oss att du har läst och accepterat försäljningsvillkoren och att du har läst och förstått integritetspolicyn. Beställningar är bindande för oss först när vi har bekräftat din beställning skriftligen genom att skicka en orderbekräftelse till den e-postadress du har angett.
3.3 Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar på grund av särskilda omständigheter, såsom att en produkt är slutsåld, tekniska problem eller fel på vår webbplats. Vi förbehåller oss även rätten att ändra priset på en produkt efter att du har lagt en beställning, men före leverans av produkten, efter skriftligt meddelande till dig i förväg. Du har rätt att annullera din beställning om vi har höjt priset på din beställning.
3.4 Om du lägger en beställning som fysisk person, bekräftar du härmed att produkterna i första hand ska vara avsedda för personligt och icke-kommersiellt bruk. För kommersiellt bruk gäller avsnitt 1.4.
4. LEVERANS
4.1 Vi skapar produkter efter beställning samt specialbeställningar. Alla leveranstider som anges på våra webbplatser är endast uppskattningar och kan komma att ändras.
4.2. Du kan bli informerad via e-post vid förseningar. Om förseningen är av väsentlig betydelse för dig har du rätt att ångra din beställning. Vi är dock inte ansvariga för förseningar som ligger utanför vår kontroll eller ett resultat av en force majeure-händelse, såsom krig, naturkatastrof, brand eller andra allvarliga störningar.
4.3 Varorna anses levererade när du har tagit emot dem. Varor som skadats under frakt ska rapporteras till oss så snart som möjligt genom att skicka ett meddelande till info@brilliantart.se. Vi ansvarar inte för skador som uppstår under transportens gång.
4.4 Om du inte hämtar din beställning hos ditt ombud under den tidsperiod som fraktbolaget meddelat godkänner du att vi har rätt att debitera dig för fraktkostnaderna (till dig och i retur till oss).
4.5 Vid köp av varor på BRILLIANT ART erbjuder vi möjligheten att kostnadsfritt hämta upp din order. Upphämtning sker enligt överenskommelse mellan dig och oss inom angiven tidsram på 14 vardagar. 
4.6 Du har 30 dagar på dig att hämta upp din vara på BRILLIANT ART Panderosa 2, i Onsala om du valt upphämtning. Har inte varan hämtats upp under denna tid måste vi tyvärr pga utrymmesbrist återigen erbjuda varan till försäljning och återbetalning är då inte längre möjlig.
5. RETUR OCH ÅNGERRÄTT
5.1 Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar utan att ange någon anledning. Ångerrätten löper ut efter 14 dagar från och med den dag du tagit emot produkten, eller en tredje part annan än transportören och som du angett förvärvar, fysisk besittning av varorna.
5.2 För att nyttja ångerrätten måste du informera oss om ditt beslut att frånträda avtalet genom ett tydligt uttalande via post eller e-post. För att nyttja din lagstadgade ångerrätt, skicka ett meddelande till info@brilliantart.se inklusive ditt namn, ordernummer och ett tydligt meddelande om att du vill frånträda avtalet. Bor du inom EU kan du även använda nedanstående ångerblankett, och om du bor i Sverige kan du använda standardformuläret som publiceras av Konsumentverket här, men ingen av dessa blanketter är obligatoriska att använda.
— Till BRILLIANT ART, Panderosa 2, 439 33 Onsala, info@brilliantart.se
— Jag (ditt för/efternamn) meddelar härmed att jag frånträder mitt försäljningsavtal för följande varor för tillhandahållande av följande tjänst,
— Beställd den (datum) och mottagen den (datum)
— Konsumentens namn
— Konsumentens adress
— Konsumentens/kundens underskrift (endast om detta formulär meddelas på papper).
— Datum
5.3 För att uppfylla ångerrätten räcker det att du skickar din kommunikation angående ditt uttalande av ångerrätten innan ångerrätten har löpt ut.
5.4 Om du frånträder avtalet kommer vi att ersätta dig alla betalningar som erhållits från dig, inklusive kostnaderna för leverans (med undantag för de tilläggskostnader som följer av ditt val av en annan typ av leverans än den billigaste typen av standardleverans erbjuds av oss), utan onödigt dröjsmål och i alla händelser senast 14 dagar från den dag då vi informerades om ditt beslut att frånträda avtalet. 
Vi kommer att utföra sådan återbetalning med samma betalningsmedel som du använde för den första transaktionen, om du inte uttryckligen har kommit överens om något annat, under alla omständigheter kommer du inte att ge dig några avgifter som ett resultat av sådan återbetalning. Vi kan dock hålla inne med återbetalning tills vi har fått tillbaka varorna eller tills du har tillhandahållit bevis för att ha skickat tillbaka varorna, beroende på vilket som är först.
5.5 Du ska skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan onödigt dröjsmål och i alla händelser senast 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du ångrar avtalet. Din tidsgräns är nådd om du skickar tillbaka varorna innan perioden på 14 dagar har gått ut.
5.6 Du står för den direkta kostnaden för att returnera tillbaka din beställda produkt till oss genom att gå till ditt närmsta PostNord ombud där du skickar tillbaka produkten.
Returer ska skickas till följande adress:
Josefine Ida Persson
BRILLIANT ART
Panderosa 2
Onsala, 439 33
5.7 Du ansvarar endast för eventuellt försämrat värde av produkten till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa produktens egenskaper och funktion.

5.8 Ångerrätten gäller inte för alla sorters köp. Den gäller exempelvis inte för den som köper en specialtillverkad produkt/personlig beställning.

6. GARANTI

6.1 Våra produkter kommer med en kommersiell garantiperiod på 2 år från inköpsdatum. Den kommersiella garantin täcker tillverkningsfel som uppstår inom garantiperioden, exklusive eventuella defekter som beror på till exempel (men inte begränsat till) misshandel, onormal användning, slitage eller olyckor.

6.2 Om du bor i EU/EES har du rätt till lagstadgad juridisk garanti avseende subjektiv och objektiv överensstämmelse under en period av 3 år från det datum då du mottog varan, utöver den kommersiella garantin. Du måste meddela oss om felet inom rimlig tid från det att du fick kännedom om eller borde ha fått kännedom om felet. Den lagstadgade garantin gäller inte för defekter som orsakats av till exempel misshandel, onormal användning, slitage eller olyckor.
6.3 Du kan utöva din rätt till kommersiell och lagstadgad garanti via e-post till info@brilliantart.se eller per post till Josefine Ida Persson, BRILLIANT ART, Panderosa 2, 439 33. Onsala.
6.4 Vi undersöker alla returnerade varor och avgör om defekten täcks av den kommersiella eller lagstadgade garantin. Om vi ​​fastställer att defekten täcks av garantin kommer vi efter eget gottfinnande antingen
1. reparera varan
2. ersätta varan helt eller delvis
3. återbetala priset
Om du har returnerat varan till oss och vi fastställer att defekten inte täcks av någon garanti, samtycker du 
till att vi kan debitera och fakturera dig en 20 EUR (eller motsvarande i din beställningsvaluta) hanteringsavgift plus fraktavgiften till skicka tillbaka det produkten till dig.
7. BEGRÄNSNING AV ANSVAR
7.1 Såvida vi inte har handlat med grov vårdslöshet eller uppsåt, ska vårt ansvar gentemot dig enligt dessa försäljningsvillkor begränsas till direkta förluster och ett belopp motsvarande det pris du har betalat för varorna i förhållande till vilka ansvaret har uppstått. Vi är inte ansvariga för indirekta förluster, förluster i din verksamhet eller förluster som vi inte kunde ha förutsett vid tidpunkten för ingåendet av avtalet med dig, och inte heller som vi rimligen skulle ha kunnat undvika eller övervinna.
7.2 Vi garanterar inte att alla bilder på vår webbplats återspeglar det exakta utseendet på våra produkter eftersom bilder kan påverkas av typen och kvaliteten på bildskärmen du använder och dess upplösning. Vi strävar alltid efter att ge en rättvis bild av våra produkter.
8. UPPDRAG
Varken vi eller du får överlåta några rättigheter eller skyldigheter enligt dessa försäljningsvillkor till en tredje part. Vi kan dock, utan ditt samtycke, överlåta rätten att ta emot betalning från dig till en tredje part.
9. TVISTER
9.1 Vi kommer alltid att sträva efter att lösa eventuella tvister med dig ömsesidigt. Vänligen kontakta oss på info@brilliantart.se
9.2 Om du är missnöjd med hur vi löser eller strävar efter att lösa en sådan tvist, eller om du inte vill ha direkt kontakt med oss ​​i samband med tvisten, informeras du härmed om att ett alternativt tvistlösningsförfarande görs tillgängligt av Europeiska kommissionen för att konsumenter inom EES genom plattformen för onlinetvistlösning som finns tillgänglig här.
9.3 Om du bor i Sverige kan eventuella tvister som uppstår ur eller i samband med dessa försäljningsvillkor och som vi inte kan lösa gemensamt, även avgöras av Allmänna nämnden för konsumenttvister ("ARN"), Box 174, 101 23 Stockholm , Sverige ( www.arn.se ). ARN är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företagare. Du kan som konsument få en sådan tvist löst av ARN utan kostnad. Vi kommer att följa ARN:s beslut.
9.4 Dessa försäljningsvillkor ska styras av svensk lag, utan hänsyn till lagstridiga bestämmelser. Eventuella tvister som uppstår ur eller relaterade till dessa försäljningsvillkor ska avgöras av Stockholms tingsrätt i Sverige.
9.5 Oavsett avsnitt 9.4 kommer dessa försäljningsvillkor inte att begränsa några konsumentskyddsrättigheter som du kan ha rätt till enligt de tvingande lagarna i ditt bosättningsland. Om du är konsument och har hemvist i EU, EES eller Storbritannien, kan du väcka talan vid valfri behörig domstol på din bosättningsort.
10. FÖRETAGSKUNDER
10.1 Såvida vi inte har agerat med grov vårdslöshet eller uppsåt, ska vårt ansvar gentemot dig enligt dessa försäljningsvillkor begränsas till direkta förluster och ett belopp motsvarande hälften av det pris du har betalat för varorna i förhållande till vilka ansvaret har uppstått. Vi ansvarar inte för några indirekta skador eller följdskador.
11. ÖVRIGT
11.1 Vi kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Genom att köpa produkter från oss bekräftar du att du har läst och förstått integritetspolicyn.
11.2 BRILLIANT ART blåser inget glas samt är inte heller tillverkare av själva glaset på produkterna. Innehållet på vår webbsida är skyddat av upphovsrätt, varumärke och/eller andra rättigheter.
11.3 Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa försäljningsvillkor när som helst utan ditt medgivande. Eventuella ändringar ska dock inte påverka köp som gjorts före sådan ändring.
Observera att vi kan komma att ändra informationen på denna sida då och då. 
Denna sida uppdaterades senast 2025-01-01.